sobota 8. srpna 2009

Otázky pro Johna - firmy, akcie

Johne žiješ v USA, máš přehled - které současné firmy obdivuješ a proč?

Abych rekl pravdu skoro zadne. Americky zpusob podnikani je na me az moc drsny. Ta maximalni honba za rustem mi casto nedava rozum. Proste mam pocit, ze vse je az moc ovlivneno honbou za rustem ceny akcii a to podnikani tim dlouhodobe trpi. Ze se dela moc kratkodobych rozhodnuti na zvyseni ceny akcii nez dlouhodobych rozhodnuti na uspech.

Treba se mi libilo jak firma Starbucks dokazala otevirat po mnoho let novou provozovnu kazdy pracovni den. Na tom jsem koukal, ze tohle je vubec nekdo schopen zvladnout. Takto vybudovat firmu z niceho do tisicu provozoven. Ale kdyz ted vidim jak ty pobocky zaviraji tak uz to zas tak neobdivuji. Mozna jsem jen moc velky skeptik, ale rikam si kolik prace a energie se vycerpalo zbytecne. Nejdrive jako silenec oteviram jednu pobocku za druhou a pak je zase zaviram.

Je na Pražské burze firma, jejíž akcie by jsi nakoupil?

Tak to neni. S akciemi si se tam hraji. Nainvestoval jsem a mam sesticiferne cislo v dolarech v akciich, ale pouze na americkych trzich. Ale nejsem zadny uspesny akcionar. Za mou investicni karieru jsem ztratil vice nez jsem vydelal. Nejdrive po padu internetove bubliny v roce 2000. A ted znovu loni. Mam pocit, ze proste nevidim do toho co se ve firmach deje. A davam prednost investovat do vlastnich podnikani. Je to mnohem vdecnejsi z pohledu, ze mam
vetsi kontrolu nad vysledkem.

Ví se o Tobě, že investuješ do nemovitostí a vlastních firem.
Neuvažoval jsi o kariéře "businees anděla"? Jsi minoritní akcionář jiné firmy? Jestli ano, prozradíš něco málo?

Uvazoval jsem o tom uz mockrat se stat business andelem. Nominujte me do poradu Den D v ceske televizi a tim to treba odstartujeme:-). To si delam trosku legraci. Zatim ale investuji jen do vlastnich firem. Zadny minoritni podil nemam. Co me nejvice odrazuje je casova narocnost. Probirat se business plany, schazet se s lidmi a pak zjistit, ze vetsina napadu nebo lidi musim odmitnout. Takze pak hledat zpusob jak to udelat, aniz bych se nekoho dotkl. To me docela odrazuje, protoze to neni jednoduche. Kazdy ma nejakou predstavu jak ma podnikani fungovat a ta moje muze byt uplne odlisna. Kdybych mel zajemce "stejne krevni skupiny", kteri si treba precetli mou knihu nebo blog a chapou jak sam pracuji, tak by to bylo asi mnohem jednodussi. Ale probirat se napady, kdy nekdo chce pujcit miliony a pak je promrhat za reklamu s naivni predstavou, ze kazdou blbost staci jen prodat se mi nechce. Taky by se mi nechtelo investovat do napadu v CR. Divam se na to uz jinak. Amerika je obrovsky trh. Jsou tady neuveritelne moznosti. Da se slusne vydelavat i kdyz je clovek jen o trosku lepsi nez prumer a neni liny pracovat.


Kupón $20 na založení firmy najdte v knize Podnikání v USA

Žádné komentáře:

 
Počítadlo.cz