pátek 7. srpna 2009

Otázky pro Johna - inspirace

Johne, kdy tě úplně poprvé napadlo, že by jsi mohl být podnikatel?

Par let po revoluci, kdyz jsem dostal sanci poprve se podivat do Ameriky u me nastal docela velky zlom v mysleni. V te dobe jsem studoval. Moc me to studium nebavilo a premyslel jsem co budu delat do budoucna. Rodice na me tlacili at studuji, ale mel jsem pocit, ze to je ztraceny cas. Byl jsem takovy umelec co maloval obrazy a to me bavilo. Sem tam jsem mel nejakou vystavu v brnenskych klubech. Ale vedel jsem, ze malovanim obrazu se neuzivim.

Po sesti tydnech stravenych v Americe jsem se vratil do CR a mel jsem v hlavne uplne jasno. Ta cesta pro me byla obrovska inspirace a najednou jsem mel pocit, ze presne vim co chci. Zacal jsem podnikat v reklame (malovane reklamy na fasady domu), protoze to bylo nejblize k tomu malovani obrazu (vzdycky jem mel rad velke formaty). Skoncil jsem se skolou a zalozil prvni
firmu.

Prozraď svůj podnikatelský vzor, kdo Tě inspiroval Johne?

Vzdycky jsem hledal nejaky vzor od koho se inspirovat, ale mel jsem tehdy v CR docela problem. Cetl jsem spoustu knizek o podnikani. Treba si pamatuji jak jsem byl nadseny z knizky o tom jak zacinal Ford. Rekl jsem si, ze zkusim stejny pristup v reklame. Budu mit nejlepsi ceny, nejrychlejsi terminy a nejlepsi sluzby. Pak ale nastalo rozcarovani. V CR to tehdy nebylo vzdy o tom kdo je nejlepsi, ale treba o tom kdo ma nejake osobni vztahy. Ztratil jsem zakazky kde jsem dal nejlepsi ceny a podminky, protoze nekdo jiny tam mel ten vztah co ja jsem nemel. A chodit na pivo s nekym jen abych stejne vztahy budoval nebo nekoho podplacet se mi nikdy nechtelo. Takze jsem mel obdobi rozcarovani. V USA to funguje trosicku jinak. Ten kdo je nejlepsi (ceny, termin, kvalita.. ) vetsinou naprosto jednoznacne zvitezi. Nejde tolik o vztahy, ale o ten business. V USA je to nekompromisni a firmy daji zakazky i novym firmam jen kdyz vi, ze dostanou lepsi podminky. V cele Evrope si myslim, ze to je trosku obracene. Spise ty vztahy a pak business.Proto je v Americe tak snadne zacit, kdyz clovek viz, ze skutecne neco chce dokazat. Zalezi jen na nem.

Sleduji pribehy lidi co neco dokazali a snazim se rozumet jak to udelali. Nemam jeden velky vzor, ale beru si ruzna pouceni z jednotlivych situaci. Z jakeho prostredi ten clovek prisel, jeslti zacal z niceho, jak vybudoval prvni firmu, apod.


John Vanhara
je tvůrce zajímavého podnikatelského impéria v USA - Eastbiz.com:

IncParadise.com - pomáhá rozjet nové firmy v zemi neomezených možností.
Xyzbike.com - plážová kola
MillionSaver.com -realitní kancelář
Světový věhlas mu přineslo Shipito - služba, pro levné nakupování v USA

Žádné komentáře:

 
Počítadlo.cz